Suunniteltu – ei kopioitu

Tämän jutun raapusti 05.05.2012 1 0

Miksi ostaa merkkivaate?

Okei kaikki osaa varmasti sanoa yhteen ääneen että merkkituote on laadukkaampi kuin halpaketjun massatuote. Tottahan toki, merkkivaatebrandit haluavat tehdä oikeasti hyviä tuotteita ja siihen kuuluu keskeisesti laadukkaat materiaalit ja valmistusmenetelmät. Tuotteen on tarkoitus kestää käyttöä, eikä vain näyttää hyvältä yhden viikonlopun ajan.

Mutta onko laatu merkkivaatteen ainoa hyve?

Laatu on hyvän tuotteen kivijalka, mutta aitous on sen sielu. Omissa kriteereissäni se on minulle kaikista tärkein arvo.

Jokaisella merkkivaatteella on tarina. Se ei ole vain yksi pari sinisiä farkkuja tai isompi kaula-aukkoinen printti t-paita. Se on tuote joka tuo esiin ja luo edelleen brandinsä imagoa. Se ei ole syntynyt sattumalla, vaan sen luomista varten on matkustettu Lontoon, Tokion ja New Yorkin kadunkulmiin ja kuppiloihin hakemaan inspiraatiota. Se on syntynyt tuhansien sattumien summasta, kuitenkin harkiten ja tarkasti hioen. Tuotteen on luonut suunnittelija. Se on osa kokonaisuutta, mallistoa joka on syntynyt luovien ihmisten inspiraatiosta tehdä jotain uutta. Tuotteen synty on lähtenyt itämään jo kauan ennenkuin se ilmestyy jälleenmyyjänsä rekkiin.

Tehokkaimpien massatuottajien koneistot pystyvät tuottamaan kopion toisen merkin tuotteesta jopa ennen kuin alkuperäinen tuote ehtii jälleenmyyjiensä hyllyihin. Eli vakoilu on vitsaus tälläkin alalla.

Kopiointi on oma ilmiönsä, vaikutteita toki kaikki ottavat toisiltaan. Merkit ostavat kilpailijoidensa menestystuotteita oppiakseen mitä toinen tekee hyvin. Silloin tällöin näitä vaikutteita näkee varsin selvästi tuotteissa, mutta kun se on toteutettu oman brandin ohjaamissa raameissa voi se jopa osoittaa kunnioitusta alkuperäistä brandiä kohtaan! Itse arvostan sitä kun suunnittelija sanoo suoraan että ”sain tähän tuotteeseen vaikutteita brandeiltä x ja y, mutta veimme sen fiiliksen uudelle tasolle ja toimme tuotteeseen meidän oman brandimme dna:n luoden uuden vahvan lookin”. Ihan kuten muusikot saavat vaikutteita biiseihinsä toisilta bändeiltä.

Merkkivaatebrandit eivät synny heppoisesti. Yrittäjiä on loputtomasti ja karhunosa epäonnistuu. Ei riitä että luodaan tuote ja sille fiilis, pitää myös saavuttaa oikeat ihmiset ilmentämään tuote kaduilla. Brandit syntyvät aikojen saatossa ja ne elävät käyttäjiensä päällä.

Myös se että merkkivaatteita on rajallinen määrä, korostaa niiden yksilöllisyyttä ja haluttavuutta. Massatuotetta tuotetaan massana, merkkituotetta sen verran kun sitä ovat kauppiaat ennakkoon tilanneet tai sen verran kun kyseistä kangasta oli saatavilla. That´s it.

Miksi ostan merkkivaatteen?

– Se on suunniteltu, ei kopioitu.

0
1 Comment
  • Olli
    kesäkuu 13, 2012

    Siksi onkin surullista, että vaikka siihen suunnitteluun, markkinointiin ja myymiseen käytetään niin paljon aikaa, hoidetaan suurimman osan merkkivaatteiden tuotanto niin halvalla kuin vain mahdollista maissa, joissa työntekijöiden hyvinvoinnista ei juuri piitata. Kuinka monta merkkivaatetta on valmistettu Euroopassa? Kuinka suuri osa tulee Bangladeshistä, Thaimaasta, Kiinasta, Indonesiasta? Katsokaapa sitä tuotelappua seuraavan kerran, kun ostatte.

    Asuin muutaman vuoden Kiinassa suuren monikansallisen yhtiön palveluksessa ollessani (elektroniikkaa – ei vaatteita), ja on todella pysäyttävää tajuta, että Suomessa 100 eurolla myytävän tuotteen valmistaminen kustantaa todellakin alle 5% siitä myyntihinnasta, toisinaan jopa alle 1%, tuotteesta riippuen. Siksi onkin surullista, että tuotanto teetetään niin huonoissa olosuhteissa! Vaikka tuotantokustannus olisi kaksinkertaistettu työntekijöiden oloihin panostamalla, ei sillä kuitenkaan olisi juurikaan merkitystä loppuhintaan.. Mutta kaikesta on säästettävä voiton maksimoimiseksi.

Kommentoi postausta

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


8 + 6 =